3 Ağustos 2008 Pazar

Musica di Camera

oda müziği kavramı, barok ve öncesi dönemlerde kilise müziği olmayan, dolayısıyla dini değil dünyevi olan ve kilise müziğinin en önemli kısmı olan insan sesini içermeyip sadece esntrümantel olan müziği nitelemek için kullanılmış. tabi bu durumda sadece haendel ve vivaldi tarafından yazılan trio sonat ve sonata di camera'lar değil, mesela bach'ın partitaları veya ingiliz süitleri de oda müziği kapsamına giriyor, kavramı o zamanlar değerlendirildiği şekliyle ele alırsak.Klasik dönemde ise, bugün aşina olduğumuz oda müziği kavramının temellerinin atılmaya başlandığını görüyoruz ; burada ise oda müziği, konser müziğine karşı tezat bir kavram olarak ortaya çıkıyor ve konçertoları, dünyevi konular içeren operaları ve senfonileri içeren konser müziği kavramının karşısında haydn, mozart ve beethoven'ın quartetlerini ifade ediyor.

romantik dönemin sonlarına gelene kadar tek kişi veya bugün anladığımız kavramıyla oda müziği sayılabilecek 4-5 kişilik icraların konser salonlarında yapılmamış olduğunu, senfonik eserlerin ve operanın icra edildiği yerler ile solo konserlerin icra edildiği yerlerin farklı olduğunu unutmamak gerek ki,genelde bir takım soyluların özel mekanlarında,saraylarda, köşklerde icra edilen solo konserler, aslında oda müziği kavramının tanımını kendiliğinden veriyor. hatta bu durumda klasik dönemde yazılan solo eserlerin de, o dönemin yorumunca oda müziği sayıldığını söyleyebiliriz.

romantik dönem ile birlikte virtüözitenin önem kazanması, oda müziği kavramını da etkiliyor, ve yapı itibari senfonik bir eserden daha kapsamsız sayılamayacak eserler müzik tarihindeki yerlerini alıyor.mendelssohn triolar, viyolonsel sonatları,brahms'ın keman ve viyolonsel sonatları, yaylı trioları, piyanolu kenteti, schumann'ın piyanolu ve piyanosuz yaylı eserleri, dvorak'ın piyanolu beşlisi, bu eserlere ötnek sayılabilir belki. tabii aynı dönemde konser kültürünün gelişmeye başlıyor olması, vemüziğin din eksenli olmaktan çıkıp dünyevi konuları işlemeye başlamış olması da artık oda müziği kavramı ile konser müziği kavramı arasında çok fazla uçurum olmamış olmasının nedenleri arasında sayılabilir.

Hiç yorum yok: